S TĚMITO LETADLY LÉTÁME
TULÁK
Základní parametry:
- Počet míst: 2 (pilot a pasažér)
- Rozpětí: 9,6 m
- Délka: 6 m
- Výška: 1800 cm
- Nosná plocha: 12,5 m
- Vlastní hmotnost: 350 kg
- Vzletová hmotnost: 600 kg
- Pohon: Suzuki
- Výkon motoru: 89 KW
- Maximální rychlost: 185 km/h
Jedná se o letoun klasické smíšené konstrukce typu Piper, konstrukce pana Podešvy ze Šumperka. Změněna byla geometrie křídel, podvozek je hydropneumatický a u posledních verzí samonosný. Používány jsou motory Suzuki s reduktorem s ozubeným řemenem, o výkonu 75 – 90 Kw. Ocasní plochy jsou profilové, svařené z duralových trubek. Maximálně byl zvětšen prostor pro posádku.
CH 601 ZENAIR
Zenair CH601 je dvoumístný celokovový dolnoplošník s jednoduchou konstrukcí. Svými výkony však letadlo překoná všechny představy. Jedná se opravdu o robustní letadlo s maximální rychlostí 240 km/h a násobky přetížení +-6,8G, za což by se nemuselo stydět kdejaké akrobatické.
Výrobce: Americká společnost Zenith Aircraft Company, která je proslavená po celém světě produkcí celokovových sportovních a ultralehkých letadel. Jejím zakladatelem je Chris Heintz, který svoje první letadlo zkonstruoval v roce 1969. Od 80. let 20. století jeho firma produkuje jak hotová letadla, tak stavebnice a plány pro samo stavitele.
Informace k zapůjčení letadla Zenair pilotům UL máme na stránkách Půjčování letadel, mrkněte.
Základní parametry:
Rozměry
- Počet míst: 2
- Rozpětí: 8,23 m
- Délka: 6,10 m
- Výška: 1,98 m
- Plocha křídla: 12,50 m2
Výkony
- Počet motorů: Jednomotorové
- Druh motorů: Pístové
- Palivo: MOGAS / Natural 95
- Pádová rychlost (s klapkami): 35 uzlů (65 km/h)
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 139 uzlů (257 km/h)
- Typ motoru: Rotax 912 UL
- Cestovní rychlost: 114 uzlů (211 km/h)
- Stoupavost: 5,1 m/s
- Dolet: 1158 km
- Dostup: 3700 m
Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 250 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 450 kg
- Užitečné zatížení: 200 kg
Zlín 43
Základní parametry:
- Motor Avia M-337 A o výkonu 155 kW (210 k)
- Rozpětí 9,76 m
- Délka 7,75 m
- Hmotnost prázdného letounu 730 kg
- Maximální vzletová hmotnost 1 350 kg
- Maximální rychlost 235 km/h
- Dostup 3 800 m
- Dolet 1 100 km
- Počet míst: 4
- Palivo: AVGAS
- Cestovní rychlost: 180 km/hod.
První prototyp čtyřmístného letadla Z-43 byl vzlétl na konci roku 1968.
Z-43 byl určen pro pokračovací a navigační výcvik, sportovní létání (hojně byl užíván při leteckých soutěžích v navigaci a přesnosti přistání) a v případě vybavení vlečným zařízením sloužil také pro vlekání kluzáků. Dnes se často využívá ke komerčním vyhlídkovým letům.
Po odzkoušení dvou prototypů běžela od roku 1972 sériová výroba, která s přestávkami dala do roku 1981 celkem 84 letadel ve třech sériích.
Hlavním uživatelem byl tehdejší Aeroklub Svazarmu, 3 stroje dostala Vysoká škola dopravní v Žilině a 1 SlovAir. Asi dvě desítky strojů šly do NDR. Na druhou stranu jeden šťastný letoun byl prodán do Německa západního (1974, D-EDNP). Šest kusů odebralo Maďarsko a jeden Polsko.
Cessna 152
Cessna 152 je americké letadlo, používané především pro letový výcvik a osobní použití. Cessna 152 je již mimo produkci, ale stále existuje velký počet letadel. Vzhledem k životnosti letounu více než 15 000 hodin a více než 60 000 přistání se stále pravidelně používá pro letový výcvik.
První letouny Cessna 152 opustily bránu továrny v roce 1977. Celkem bylo vyrobeno přes 7 500 těchto strojů. Od předchozí Cessny 150 se liší především o něco širší kabinou, vhodnějším motorem Lycoming O-235 a klapkami s maximální výchylkou sníženou na 30 stupňů.
Výrobce: Cessna Aircraft Company
Základní parametry:
Rozměry
- Počet míst: 2
- Rozpětí: 10,20 m
- Délka: 7,30 m
- Výška: 2,60 m
- Plocha křídla: 14,90 m2
Výkony
- Počet motorů: Jednomotorové
- Druh motorů: Pístové
- Palivo: AVGAS
- Spotřeba: 23l/hodina
- Pádová rychlost (s klapkami): 43 uzlů (79 km/h)
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 148 uzlů (275 km/h)
- Typ motoru: Lycoming O-235-L2C
- Cestovní rychlost: 107 uzlů (198 km/h)
- Stoupavost: 3,6 m/s
- Dolet: 768 km
- Dostup: 4480 m
Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 490 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 757 kg
- Užitečné zatížení: 267 kg
CESSNA 172
Cessna 172 je lehký jednomotorový hornoplošný čtyřsedadlový letoun, který od roku 1956 vyrábí Cessna Aircraft Company. Byla vyvinuta z Modelu 170, který poprvé vzlétl roku 1947. Její poznávací znaky jsou: větší trup než dřívější model 140 a výkonnější motor.
Výrobce: Cessna Aircraft Company
Základní parametry:
Rozměry
- Počet míst: 4
- Rozpětí: 11 m
- Délka: 8,28 m
- Výška: 2,72 m
- Plocha křídla: 16,2 m2
Výkony
- Počet motorů: Jednomotorové
- Druh motorů: Pístové
- Palivo: AVGAS
- Pádová rychlost (s klapkami): 47 uzlů
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 163 uzlů
- Typ motoru: Lycoming IO-360-L2A
- Cestovní rychlost: 122 uzlů
- Stoupavost: 3,66 m/s
- Dolet: 1289 km
- Dostup: 4100 m
Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 767 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 1111 kg
- Užitečné zatížení: 344 kg
Antonov AN-2
Letoun An-2 vznikl v OKB Olega Antonova při Novosibirském leteckém závodu V. P. Čkalova. První prototypAntonova vzlétl v Novosibirsku 31. srpna 1947 s označením SChA-1 poháněný sedmiválcovým motorem AŠ-21 o výkonu 600 kW. V průběhu testů, ukončených v červenci 1948, byla instalována pohonná jednotka AŠ-61IR o výkonu 734 kW. Původně byl vyvinut jako zemědělský letoun, ovšem díky svým schopnostem byl používán v různých oborech činnosti, včetně armádní (dopravní a výsadkový). K jeho přednostem patři krátký vzlet a možnost operování z nezpevněných ploch. Letouny se sériově vyráběly v Kyjevě od roku 1948, v PZL Mielec v Polsku od roku 1959 a v Číně v Charbinu. Dovážely se i do Československa, kde sloužily jak v civilním, tak ve vojenském sektoru. Pro nás jsou známé pod přezdívkou "Andula" a můžeme je spatřit létat v aeroklubech i dnes.
Základní parametry:
Rozměry
- Počet míst: 14
- Rozpětí: 18,18 m
- Délka: 12,74 m
- Výška: 4 m
- Plocha křídla: 71,6 m2
Výkony
- Počet motorů: Jednomotorové
- Druh motorů: Pístové
- Palivo: AVGAS
- Typ motoru: Švecov AŠ-62IR
- Cestovní rychlost: 100 uzlů (185 km/h)
- Maximální rychlost (horizont): 139 uzlů (258 km/h)
- Spotřeba paliva: 200l/hodina
- Stoupavost: 3,5 m/s
- Dolet: 900 km
- Dostup: 4400 m
Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 3450 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 5500 kg
- Užitečné zatížení: 2050 kg