S TĚMITO LETADLY LÉTÁME



TULÁK

TULÁK na zemi
TULÁK na zemi
TULÁK v oblacích
TULÁK v oblacích

Základní parametry:

  • Počet míst: 2 (pilot a pasažér)
  • Rozpětí: 9,6 m
  • Délka: 6 m
  • Výška: 1800 cm
  • Nosná plocha: 12,5 m
  • Vlastní hmotnost: 350 kg
  • Vzletová hmotnost: 600 kg
  • Pohon: Suzuki
  • Výkon motoru: 89 KW
  • Maximální rychlost: 185 km/h 


Jedná se o letoun klasické smíšené konstrukce typu Piper, konstrukce pana Podešvy ze Šumperka. Změněna byla geometrie křídel, podvozek je hydropneumatický a u posledních verzí samonosný. Používány jsou motory Suzuki s reduktorem s ozubeným řemenem, o výkonu 75 – 90 Kw. Ocasní plochy jsou profilové, svařené z duralových trubek. Maximálně byl zvětšen prostor pro posádku.  


CH 601 ZENAIR

Zenair
Zenair

Zenair CH601 je dvoumístný celokovový dolnoplošník s jednoduchou konstrukcí.  Svými výkony však letadlo překoná všechny představy. Jedná se opravdu o robustní letadlo s maximální rychlostí 240 km/h a násobky přetížení +-6,8G, za což by se nemuselo stydět kdejaké akrobatické. 

Výrobce: Americká společnost Zenith Aircraft Company, která je proslavená po celém světě produkcí celokovových sportovních a ultralehkých letadel. Jejím zakladatelem je Chris Heintz, který svoje první letadlo zkonstruoval v roce 1969. Od 80. let 20. století jeho firma produkuje jak hotová letadla, tak stavebnice a plány pro samo stavitele. 

Informace k zapůjčení letadla Zenair pilotům UL máme na stránkách Půjčování letadel, mrkněte. 


Základní parametry:

Rozměry

  • Počet míst: 2
  • Rozpětí: 8,23 m
  • Délka: 6,10 m
  • Výška: 1,98 m
  • Plocha křídla: 12,50 m2

Výkony

  • Počet motorů: Jednomotorové
  • Druh motorů: Pístové
  • Palivo: MOGAS / Natural 95
  • Pádová rychlost (s klapkami): 35 uzlů (65 km/h)
  • Nepřekročitelná rychlost V(NE): 139 uzlů (257 km/h)
  • Typ motoru: Rotax 912 UL
  • Cestovní rychlost: 114 uzlů (211 km/h)
  • Stoupavost: 5,1 m/s
  • Dolet: 1158 km
  • Dostup: 3700 m

Hmotnosti

  • Prázdná hmotnost: 250 kg
  • MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 450 kg
  • Užitečné zatížení: 200 kg

Zlín 43

Zlín 43
Zlín 43

Základní parametry:

  • Motor Avia M-337 A o výkonu 155 kW (210 k)
  • Rozpětí 9,76 m
  • Délka 7,75 m
  • Hmotnost prázdného letounu 730 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 1 350 kg
  • Maximální rychlost 235 km/h
  • Dostup 3 800 m
  • Dolet 1 100 km
  • Počet míst: 4
  • Palivo: AVGAS
  • Cestovní rychlost: 180 km/hod.

První prototyp čtyřmístného letadla Z-43 byl vzlétl na konci roku 1968. 

Z-43 byl určen pro pokračovací a navigační výcvik, sportovní létání (hojně byl užíván při leteckých soutěžích v navigaci a přesnosti přistání) a v případě vybavení vlečným zařízením sloužil také pro vlekání kluzáků. Dnes se často využívá ke komerčním vyhlídkovým letům.


Po odzkoušení dvou prototypů běžela od roku 1972 sériová výroba, která s přestávkami dala do roku 1981 celkem 84 letadel ve třech sériích. 

Hlavním uživatelem byl tehdejší Aeroklub Svazarmu, 3 stroje dostala Vysoká škola dopravní v Žilině a 1 SlovAir. Asi dvě desítky strojů šly do NDR. Na druhou stranu jeden šťastný letoun byl prodán do Německa západního (1974, D-EDNP). Šest kusů odebralo Maďarsko a jeden Polsko.


Cessna 152

 Cessna 152 je americké letadlo, používané především pro letový výcvik a osobní použití. Cessna 152 je již mimo produkci, ale stále existuje velký počet letadel. Vzhledem k životnosti letounu více než 15 000 hodin a více než 60 000 přistání se stále pravidelně používá pro letový výcvik. 

První letouny Cessna 152 opustily bránu továrny v roce 1977. Celkem bylo vyrobeno přes 7 500 těchto strojů. Od předchozí Cessny 150 se liší především o něco širší kabinou, vhodnějším motorem Lycoming O-235 a klapkami s maximální výchylkou sníženou na 30 stupňů.

Výrobce: Cessna Aircraft Company 

Základní parametry:

Rozměry

  • Počet míst: 2
  • Rozpětí: 10,20 m
  • Délka: 7,30 m
  • Výška: 2,60 m
  • Plocha křídla: 14,90 m2

Výkony

  • Počet motorů: Jednomotorové
  • Druh motorů: Pístové
  • Palivo: AVGAS
  • Spotřeba: 23l/hodina
  • Pádová rychlost (s klapkami): 43 uzlů (79 km/h)
  • Nepřekročitelná rychlost V(NE): 148 uzlů (275 km/h)
  • Typ motoru: Lycoming O-235-L2C
  • Cestovní rychlost: 107 uzlů (198 km/h)
  • Stoupavost: 3,6 m/s
  • Dolet: 768 km
  • Dostup: 4480 m

Hmotnosti

  • Prázdná hmotnost: 490 kg
  • MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 757 kg
  • Užitečné zatížení: 267 kg

CESSNA 172

Cessna 172 je lehký jednomotorový hornoplošný čtyřsedadlový letoun, který od roku 1956 vyrábí Cessna Aircraft Company. Byla vyvinuta z Modelu 170, který poprvé vzlétl roku 1947. Její poznávací znaky jsou: větší trup než dřívější model 140 a výkonnější motor.

Výrobce: Cessna Aircraft Company 

Základní parametry:

Rozměry

  • Počet míst: 4
  • Rozpětí: 11 m
  • Délka: 8,28 m
  • Výška: 2,72 m
  • Plocha křídla: 16,2 m2

Výkony

  • Počet motorů: Jednomotorové
  • Druh motorů: Pístové
  • Palivo: AVGAS
  • Pádová rychlost (s klapkami): 47 uzlů
  • Nepřekročitelná rychlost V(NE): 163 uzlů
  • Typ motoru: Lycoming IO-360-L2A
  • Cestovní rychlost: 122 uzlů
  • Stoupavost: 3,66 m/s
  • Dolet: 1289 km
  • Dostup: 4100 m

Hmotnosti

  • Prázdná hmotnost: 767 kg
  • MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 1111 kg
  • Užitečné zatížení: 344 kg

Antonov AN-2

Letoun An-2 vznikl v OKB Olega Antonova při Novosibirském leteckém závodu V. P. Čkalova. První prototypAntonova vzlétl v Novosibirsku 31. srpna 1947 s označením SChA-1 poháněný sedmiválcovým motorem AŠ-21 o výkonu 600 kW. V průběhu testů, ukončených v červenci 1948, byla instalována pohonná jednotka AŠ-61IR o výkonu 734 kW. Původně byl vyvinut jako zemědělský letoun, ovšem díky svým schopnostem byl používán v různých oborech činnosti, včetně armádní (dopravní a výsadkový). K jeho přednostem patři krátký vzlet a možnost operování z nezpevněných ploch. Letouny se sériově vyráběly v Kyjevě od roku 1948, v PZL Mielec v Polsku od roku 1959 a v Číně v Charbinu. Dovážely se i do Československa, kde sloužily jak v civilním, tak ve vojenském sektoru. Pro nás jsou známé pod přezdívkou "Andula" a můžeme je spatřit létat v aeroklubech i dnes. 

Základní parametry:

Rozměry

  • Počet míst: 14
  • Rozpětí: 18,18 m
  • Délka: 12,74 m
  • Výška: 4 m
  • Plocha křídla: 71,6 m2

Výkony

  • Počet motorů: Jednomotorové
  • Druh motorů: Pístové
  • Palivo: AVGAS
  • Typ motoru: Švecov AŠ-62IR
  • Cestovní rychlost: 100 uzlů (185 km/h)
  • Maximální rychlost (horizont): 139 uzlů (258 km/h)
  • Spotřeba paliva: 200l/hodina
  • Stoupavost: 3,5 m/s
  • Dolet: 900 km
  • Dostup: 4400 m

Hmotnosti

  • Prázdná hmotnost: 3450 kg
  • MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 5500 kg
  • Užitečné zatížení: 2050 kg